پند3
برای شفای بیماران دعا کنیم.
اللهمَّ اشفِع کلِّ مریض
ازمون تست تا چه حد برای من ملاک ارزیابی اموزشی برای دانش اموزان کلاس می باشد؟
ازمون تست در ابتدا با هدف کار در منزل در نظر گرفته شد اما بنا بر دلایلی ترجیح دادم این تمرین ها در کلاس برگزار شوند و بخش بسیار کوچکی از ارزیابی من در رشد دانش اموزان را در بر دارد.اهداف دیگری مد نظر دارم که امیدوارم محقق شود.
سلامی به زیبایی روزی که گذشت ؛
وارد ترم جدید تحصیلی شدیم که به شدت زود گذشت !!!نحوه رشد بچه ها را خدمتتان ارائه میکنم:
بچه ها در چهار گروه اصلی قرار دارند و به هیچ وجه یکسان نیستند و روند رشدشان هم بسیار متغیر است که گاهی در گروه های ذهنی من جا به جا هم می شوند.که گاهی خوشحال کننده و گاهی ناراحتی ایجاد میکنند.گروه اول و مهم برای من گروه دانش اموزان از کلاس را تشکیل می دهند که پیوسته در تلاشم رشد کنند.این گروه را با نام لوبیا در ذهنم نامگذاری کردم . سخت منتظر جوانه زدنشان هستم.گروه بعدی گروه لوبیاهای جوانه زده هستند که بسیار به توجه من نیازمندند و اگر با تشویق من مواجه شوند امید دارم رشدشان ادامه دار باشد.گروه بعدی دانه های نهان در خاک هستند سالمند مستعدند اما چون نمی دانم چه دانه هایی هستند شرایط رشدشان را کشف نکرده ام و چون خودشان را در خاک پنهان کردند برای من بسیار دغدغه افرینند. گروه بعدی لوبیاهایی هستند که سرچشمه ی نور را در یافتند و با شتاب رشد دارند.
چقدر با آزمونهای تستی آشنا هستید؟
در آزمونهای چهارگزینهای، معمولاً یک گزینهی 100 درصد درست و یک گزینهی 100 درصد غلط وجود دارد. دو گزینهی دیگر به نحو جالبی به دو گزینهی فوق، نزدیکتر است یعنی یک گزینه، بسیار به گزینهی غلط، نزدیک است و یک گزینه، به پاسخ درست، بسیار نزدیک است. حذف گزینهی غلط و نزدیک به غلط، نسبتاً ساده است ولی انتخاب گزینهی صحیح از گزینهی نسبتاً صحیح، کار مشکلی است. زیرا این گزینه، طوری انتخاب شده که اگر فرد سؤال را خوب درک نکرده باشد یا به نکات کلیدی سؤال خوب توجه نکرده باشد، به جواب غلط میرسد و بسیاری از دانش آموزان، چون پاسخ موردنظر را در بین پاسخها مشاهده میکنند، بلافاصله انتخاب میکنند. این نکته بسیار قابل اهمیت است و فرد بایستی برای رفع شک و تردید، سؤال را مجدداً بخواند، نکات کلیدی را دقت کند و پس از تحلیل سؤال، پاسخ اصلی را انتخاب کند و در صورت شک و تردید، بهتر است (در صورت وجود نمرهی منفی) اصلاً پاسخ ندهد.
1- هنگام تست زدن خیلی شک میکنم. راه حل چیست؟
شما مطالب را خواندهاید ولی هنوز به آن تسلط کامل پیدا نکردهاید.
ابتدا باید درسها را دقیق بخوانید و سپس تمرین حل کنید و در نهایت به تست زدن
بپردازید.
2- دلایل نمرهی منفی زیاد چیست؟
الف) روش غلط مطالعه
ب) عجله در خواندن سؤال یا جواب
ج ) روش غلط تست زدن
د ) شانسی زدن تست
ح ) بیدقتی یا خطاهای ذهنی غیرارادی
3 - شروع تستزنی چگونه
است؟
از تستهای ساده شروع کنید. شروع با تستهای پیچیده و مشکل باعث
ایجاد نگرانی و تزلزل روحی میشود در حالی که پاسخ به سؤالهای ساده، حس نشاط و
امیدواری به خود را بیشتر میکنید و در نتیجه این امر باعث تقویت اعتماد به نفس
میشود .
4 - در تست زدن ناتوان هستم؟
علت اصلی این مسأله، درک نادرست مفاهیم اصلی
منابع درسی است. با مطالعهی مفهومی منابع و سپس تمرین مجدد میتوانید
ضعفتان را برطرف کنید. یادتان باشد خواستن توانستن است.
5 - با وجود این که
مطالب کتاب را بسیار میخوانم و چندین بار از روی یک مبحث میخوانم. اما همچنان
موقع تست زدن دچار اشتباه میشوم؟
خواندن با خوب خواندن و تفهیم مطالب فرق دارد. برای حل مشکل باید
عادت کنید مطالب را عمیق بخوانید چند بار از مطلب خواندن مهم نیست مهم عمیق و
مفهومی خواندن آن است استفاده از یادداشت برداری و خلاصهنویسی، کتابهای تست و
کمک آموزشی نیز به شما کمک میکند. و سعی کنید سؤالات را یکبار بدون گزینهها حل
کنید و مانند یک سؤال تشریحی با آن برخورد کنید اگر باز هم نتوانستید حل کنید شما
در مفاهیم اصلی درس مشکل دارید دوباره مطالب را خوب بخوانید.